Ons Onderwijs

Elke leerling groeit door onderwijs dat bij hem of haar past en dat rekening houdt met zijn of haar speciale kennis, vaardigheden, interesses en talenten. Zodat een leerling met zelfvertrouwen klaar is voor de volgende stap.

Burgerschap

De kern van burgerschapsonderwijs gaat over aandacht voor basiswaarden. Denk aan gelijke behandeling en respect voor anderen in een ­multiculturele samenleving. Het gaat om positief met elkaar omgaan in de klas. We vergroten zo de zelfredzaamheid van onze leerlingen in de Nederlandse samenleving.

Burgerschap is geen apart vak. Het komt terug in ons schoolklimaat, verschillende vak- en leergebieden, school-brede projecten of het betrekken van de omgeving van de school bij ons onderwijs. We gebruiken verschillende dagelijkse situaties om leerlingen te laten ervaren dat aan elke kwestie verschillende kanten zitten. De mogelijkheden en ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen bepalen deels waar we de focus op leggen.

Sport en gezondheid

Bewegen is gezond. Dat stimuleren we dan ook. We houden ons meer dan gemiddeld bezig met sport en gezondheid. Wekelijks krijgen alle leerlingen gymlessen. Daarnaast doen leerlingen elk jaar mee aan een sportdag. We werken al een aantal jaren samen met Special Heroes. Dit is een landelijke organisatie die kinderen en jongeren meer wil laten bewegen.

Kunst en cultuur

We bieden leerlingen verschillende expressieve en creatieve vakken. Vorig schooljaar heeft een vlogger een aantal inspirerende lessen gegeven. Ook komen drama- en muziekleraren bij ons op school periodiek lessen verzorgen.

Uitstroomprofielen en leerroutes

Het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kent drie richtingen. Deze richtingen heten uitstroomprofielen. Voor elke leerling stellen we een ontwikkelingsperspectief vast dat hierop aansluit. Soms is daarnaast een (tussentijdse) overstap naar een reguliere school mogelijk, met passende ondersteuning. We sluiten hiermee aan op het landelijk doelgroepenmodel van de sectorraad voor gespecialiseerd onderwijs.

Voorbereid op de toekomst

Op onze school bereiden we leerlingen voor op uitstroom naar:
• Dagbesteding: we bereiden leerlingen voor op een vorm van arbeidsgerichte of ontwikkelingsgerichte dagactiviteiten als zelfstandig werken niet mogelijk is, ook niet in een aangepaste werkomgeving. Deze leerlingen volgen (meestal) leerroute 1 of 2.
• Arbeid: we bereiden leerlingen voor op (beschutte) arbeid. De praktijk staat centraal en stages zijn verplicht. Deze leerlingen volgen (meestal)leerroute 3, 4 of 5.
• Vervolgonderwijs: we bereiden leerlingen voor op doorstroom naar praktijkonderwijs of uitstroom naar vervolgonderwijs mbo. Deze leerlingen volgen (meestal) leerroute 4 of 5.

Verschillende leerroutes

Welke leerroute het beste past, hangt af van verschillende factoren. Zo kijken we naar IQ, maar ook naar mbo schoolse vaardigheden, sociaal-­emotionele redzaamheid, belemmerende en bevorderende factoren.